Hoe moet ik autoriseren?

Autoriseren is een handeling die steeds terugkeert, in dit artikel leggen we je uit hoe je deze actie uitvoert en hoe je kunt controleren of het gelukt is.

Om te voorkomen dat je verbinding verbreekt, moet je elke 180 dagen de autorisatie vernieuwen voor je PSD2 koppeling. Als je te laat bent, hoef je je geen zorgen te maken! We kunnen minstens 180 dagen aan transactiegeschiedenis ophalen bij de bank met jouw toestemming.

Waarom moet je eigenlijk autoriseren? Lees het hier.

 Je ontvangt een waarschuwing van Bizcuit wanneer je autorisatie nog 14 dagen geldig is. Daarna ontvang je nog een mail wanneer het nog 7 dagen geldig is en een mail wanneer het is verlopen. Als je wilt gaan autoriseren, kun je deze stappen volgen:

  1. Klik op de link om te autoriseren uit de mail of ga zelf naar Bizcuit en log hier in.
  2. Bij het inloggen bij Bizcuit gebruik je je pincode, maar het kan voorkomen dat we je apparaat niet meer herkennen omdat het lang geleden is of omdat er veranderingen zijn geweest in je systeem. In deze gevallen vragen we je eerst om jezelf te identificeren met iDIN. Houd er rekening mee dat de eigenaar van de Bizcuit account zich hier moet identificeren met zijn/haar privérekening.
  3. Zodra je in Bizcuit bent ingelogd met je pincode, krijg je de mogelijkheid om de autorisatie te vernieuwen. Als je niet via de e-mail binnenkomt, kun je de aanbeveling volgen in het overzicht of zelf naar de bankrekening navigeren via de instellingen > bankrekening en de betreffende bankrekening selecteren. Hier kun je op "Autorisatie vernieuwen" klikken.

Zodra we de autorisatie gaan vernieuwen moeten we opnieuw toestemming geven om de gegevens weer te delen met Bizcuit:

Geef de benodigde toestemmingen en klik vervolgens op 'koppelen'. We zullen nu deze toestemmingen aanvragen bij de bank. Hiervoor dien je in te loggen bij de bank met de pas die hoort bij de rekening die je wilt autoriseren. Voor zakelijke rekeningen gebruiken we dus de zakelijke pas.

Als je al bent ingelogd bij de bank met een rekening en je krijgt geen mogelijkheid om opnieuw in te loggen, ga dan naar de website van de bank in een ander tabblad van je browser en log daar expliciet uit. Keer vervolgens terug naar Bizcuit en klik opnieuw op 'koppelen', nu zou je wel de mogelijkheid moeten krijgen om in te loggen met de juiste pas/rekening.

Bij het volgende voorbeeld laten we zien hoe deze stap eruitziet bij de Rabobank. Het kan er bij jouw bank natuurlijk iets anders uitzien, maar de essentie blijft hetzelfde. Je selecteert de rekeningen die je wilt autoriseren en geeft toegang tot je saldo, rekeninginformatie en, indien van toepassing, ook de mogelijkheid voor betaalinitiatie.

Nadat je bevestigd hebt, kom je terug in Bizcuit en is je autorisatie geslaagd! Je kunt op elk moment autoriseren, waarmee je de termijn weer met 180 dagen verlengt. In de instellingen van je bankrekeningen kun je ook altijd je huidige autorisatiestatus bekijken.

Als je meerdere rekeningen in dezelfde overeenkomst (bij de bank) los van elkaar wilt autoriseren, zorg er dan voor dat je ten alle tijde alle rekeningen aan vinkt die je in Bizcuit gekoppeld wilt hebben. De bank kan maar 1 autorisatie status onthouden en overschrijft de vorige. Als je hier dus 1 rekening de 1e keer wel aan vinkt maar de 2e keer niet, dan verbreek je de verbinding.