Je wilt een bankrekening koppelen maar de bank laat je niet de juiste rekening zien, hoe kan dat en hoe lossen we het op?
Je wilt je bankrekening koppelen met Bizcuit, maar bij de stap naar de bank verschijnen andere rekeningen dan de rekening die je wilt koppelen. Deze situatie kan gebeuren en de oplossing/oorzaak is erg afhankelijk van je situatie.
Het is goed om te benoemen dat het koppelen en het autoriseren van een rekening altijd gebeurt met de pas die bij die rekening hoort. Als je privé bankiert bij de ING en zakelijk bij de Rabobank dan voltooi je iDIN met je ING pas en autoriseren/koppelen met de zakelijke pas.
Om er achter te komen waarom je de juiste rekening niet kunt zien hebben we een paar situaties uiteengezet met mogelijke oorzaken:
- Ik krijg geen mogelijkheid om in te loggen met de zakelijke pas, ik ga bij het koppelen/autoriseren rechtstreeks naar de bank en hoef niet in te loggen.
- Ik heb een pas waar ik bij de bank de (betaal)rekening mee kan zien, maar als ik via Bizcuit ga zie ik de rekening niet.
- Ik wil een spaar- en/of G-Rekening koppelen maar bij de bank zie ik deze rekening niet.
Geen mogelijkheid om in te loggen bij de bank.
Je bent druk bezig met je Bizcuit account en je wilt een rekening koppelen/autoriseren, je volgt alle stappen die je hoort te volgen en klikt hier op koppelen.
Wat er nu gebeurt is dat we je naar de bank sturen, de verwachting is dat je hier los kunt inloggen met de pas die bij je rekening hoort. Dit kan uiteraard een pas zijn waar alle rekeningen bij horen, of de specifieke pas van de rekening.
Soms kan het gebeuren dat jij als Bizcuit gebruiker hiervoor al ergens bent ingelogd bij de bank, dit doe je bijvoorbeeld bij het gebruik van iDIN. Als voorbeeld nemen we hier de Rabobank, waar jij (bijvoorbeeld) zowel privé als zakelijk bankiert.
Bij het inloggen van Bizcuit heb je de privérekening gebruikt bij iDIN, je was de juiste persoon en je bent weer ingelogd in je Bizcuit account. Nu wil je de autorisatie voltooien en druk je op koppelen. Maar wat gebeurt er nu? Je komt bij de bank terecht en kunt direct rekeningen selecteren zonder eerst in te loggen, dat is gek.
Wat er hier gebeurt is eigenlijk vrij simpel; Bij het inloggen ben je bij de bank ingelogd met je privéaccount en de bank is heel behulpzaam en heeft dit onthouden. De Rabobank slaat dit bijvoorbeeld op in je cookies, dus zolang je actief blijft in je browser ben je ingelogd bij je privéaccount.
Op het moment dat Bizcuit je naar de bank stuurt om in te loggen met de zakelijke rekening kom je op de website van de bank terecht. De bank herkent je direct door je cookies, je wordt herkend en direct heb je toegang tot je privéaccount. Dit geeft natuurlijk een probleem, je wilde immers je zakelijke rekening koppelen.
de oplossing hier is vrij simpel, voor je in Bizcuit op koppelen drukt ga je in een ander tabblad naar de website van de bank en hier klik je op uitloggen. Zodra je bent uitgelogd bij de bank klik je in Bizcuit weer op koppelen, we sturen je naar de website van de bank en nu krijg je wel de optie om in te loggen met de zakelijke pas.
Ik kan inloggen maar ik zie mijn rekening niet bij de bank.
Je hebt in Bizcuit op koppelen gedrukt en krijgt de optie om in te loggen bij de bank. Dit doe je keurig met de pas die bij deze rekening hoort maar tot je grote verbazing zie je niet alle rekeningen of soms zelfs helemaal geen rekeningen, wat is er aan de hand?
Het verschilt per bank of ze een rekening aanbieden voor een koppeling op basis van PSD2, kort samengevat heb je eigenaars rechten nodig voor een rekening voor je de machtiging hebt om een externe koppeling (zoals PSD2) aan te maken met de pas/account die je gebruikt.
Rabobank
De Rabobank gebruikt verschillende soorten passen/instellingen (Eigenaars, Beheerders, Functionarissen) de passen hebben rechten gebaseerd op de instellingen bij de bank. Als je toegang hebt bij de bank met deze pas om bij de rekeningen te kunnen en/of betalingen uit te voeren dan houdt dit niet noodzakelijk in dat je ook een koppeling mag maken.
Om een verbinding te maken met de Rabobank heeft de gebruiker of eigendomsrechten nodig of de rol Beheerplus. (Meer info over hoe deze rol is toe te passen bij de bank vind je hier). Om een koppeling te kunnen maken met de BeheerPlus rol moet een gebruiker met eigendomsrechten de gebruiker autoriseren. (Meer informatie over deze stap kan je hier vinden)
ABN Amro
De ABN Amro kent ook verschillende passen, zo kent de bank de bekende Acces Card. Met deze pas kun je bij de bank bij verschillende rekeningen inloggen terwijl je maar 1 pas gebruikt. Deze passen zijn natuurlijk ontzettend handig, maar voor een PSD2 koppeling is het noodzakelijk dat je een pas van de ABN gebruikt waarop de eigenaars rechten zitten. De bank is de enige instantie die deze rechten kan toekennen aan een pas.
ING Inside Business
Voor ING Inside Business is het noodzakelijk om in de ING omgeving de optie aan te zetten per rekening, zie hier de instructies van ING om dit aan te vragen.
Ik zie mijn G en/of spaarrekening niet.
Betaalrekeningen zijn bij elke bank inmiddels beschikbaar, spaar en G-rekeningen zijn niet bij elke bank beschikbaar. Op dit moment biedt slechts 1 bank de mogelijkheid om een spaarrekening te koppelen bij Bizcuit (wel op basis van een Premium koppeling), dit betreft de Rabobank.
G-rekeningen worden momenteel aangeboden voor een PSD2 koppeling door de Rabobank en bij de banken die onder de Volksbank vallen (ASN, SNS, Regiobank). De andere banken ondersteunen geen koppeling voor G-rekeningen.