Waarom is mijn verbinding met de bank niet actief?

In dit artikel lopen we door de opties heen die een succesvolle koppeling met de bank verhinderen

Wanneer de verbinding met je bank binnen Bizcuit niet (meer) actief is, kan dat erg frustrerend zijn. Het is belangrijk om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen. In dit artikel bespreken we de meest voorkomende situaties en de bijbehorende oplossingen.

We onderscheiden hierbij twee scenario's: ofwel je bankrekening is nog nooit succesvol gekoppeld aan Bizcuit, ofwel je rekening was eerder actief, maar is nu niet meer verbonden.

Je rekening is nog nooit actief geweest binnen Bizcuit

Bij Bizcuit beschik je over een bankrekening die eerst moet worden gekoppeld aan je bank. Dit kun je doen door de aanwijzingen op het overzichtsscherm te volgen of door je rekening te selecteren op de saldopagina en daar de verbinding met de bank tot stand te brengen. Er zijn echter drie veelvoorkomende redenen waarom je aanmelding mogelijk nog niet actief is binnen Bizcuit.

  1. Je hebt niet de benodigde rechten om de koppeling tot stand te brengen.
  2. De UBO-verklaring is nog niet ingevuld.
  3. Je aanmelding is nog in behandeling.

Optie 1, je hebt onvoldoende rechten om een koppeling met de bank te maken.

Per bank verschilt het welke rechten er nodig zijn om een verbinding te mogen leggen. We beschrijven de rechten hier kort:

Bank Rechten
ING Iedereen met toegang tot internetbankieren kan een koppeling maken met de bank
ING Inside Business Iedereen met een geldige PSD2 subscription in de bankomgeving kan een koppeling maken. Lees hier hoe je die subscription kan regelen.
Rabobank privé Je hebt hiervoor eigenaars rechten nodig op je account.
Rabobank zakelijk Je hebt eigenaars rechten nodig, of beheerdersPlus rechten met de autorisatie om rekeningen te mogen delen. Lees hier hoe je de specifieke toestemming kan toekennen.
Rabobank premium Voor deze koppeling is een volmacht vereist, neem contact op met support@bizcuit.nl om deze koppeling te regelen.
ABN Amro

Om de koppeling te maken, is het noodzakelijk dat je zelfstandig bevoegd bent op de pas. Indien je gezamenlijk bevoegd bent, kun je deze rechten aanvragen bij de bank. Neem hiervoor contact op met de klantenservice van de bank om een PSD2-koppeling te realiseren.

Gebruik je access online dan is het mogelijk deze rechten zelf te verkrijgen van een beheerder.

Bunq Alleen gebruikers die toegang hebben tot de rekening kunnen een koppeling maken. Houd er rekening mee dat Bunq deze koppelingen niet ondersteunt voor de goedkoopste abonnementsvorm.
SNS Bank Alle gebruikers met toegang tot de rekening kunnen een koppeling leggen.
ASN bank Alle gebruikers met toegang tot de rekening kunnen een koppeling leggen.
Regiobank Alle gebruikers met toegang tot de rekening kunnen een koppeling leggen.
Triodos Bank Alle gebruikers met toegang tot de rekening kunnen een koppeling leggen.
Knab Alle gebruikers met toegang tot de rekening kunnen een koppeling leggen.

Optie 2: Je aanmelding mist een UBO verklaring

Bizcuit beschikt over een vergunning van de DNB om transacties van banken op te halen. Hierdoor is Bizcuit verplicht om de UBO's (Ultimate Beneficial Owners) van een bedrijf te registreren. Voor eenmanszaken is deze registratie niet nodig, aangezien de gegevens rechtstreeks worden uitgelezen. Voor andere rechtsvormen is het echter vereist om een UBO-verklaring in te vullen. (Wat is een UBO?)

Om de UBO-verklaring in te vullen, volg je de aangegeven stappen. Heb je de verklaring al eerder ingevuld en wil je deze aanpassen? Dat is uiteraard ook mogelijk: Hoe pas ik mijn UBO verklaring aan?

Optie 3: Je aanmelding is in behandeling

Bizcuit heeft een maximale verwerkingstijd van 2 werkdagen voor aanmeldingen. Als je de eerder genoemde opties correct hebt doorlopen, kan het zijn dat je aanmelding momenteel in behandeling is. Dit kun je herkennen aan het vraagteken dat naast je rekening op de saldo pagina staat. Mocht het inmiddels langer dan 2 werkdagen geleden zijn dat je je aanmelding hebt gedaan en is je rekening nog niet actief, neem dan contact op met support@bizcuit.nl zodat wij je aanmelding kunnen controleren.

Je rekening was actief, maar is dit nu niet meer

Als je bankrekening eerder actief was binnen Bizcuit, maar nu niet meer, is het belangrijk om dit probleem snel op te lossen. In dit gedeelte bespreken we de meest voorkomende oorzaken van deze situatie en bieden we de bijbehorende oplossingen, zodat je snel weer verder kunt met je financiële administratie.

 

Optie 1: Je autorisatie is verlopen

PSD2-koppelingen zijn gebaseerd op Europese wetgeving die gericht is op de bescherming van consumenten, met name met betrekking tot hun financiële gegevens. Volgens deze wetgeving is het verplicht dat een PSD2-toestemming maximaal 180 dagen geldig is. Na deze periode moet je opnieuw toestemming geven om de koppeling te behouden. Binnen Bizcuit verwijzen we naar dit proces als 'autorisatie'.

Wanneer je autorisatie is verlopen, ontvang je van ons systeem verschillende meldingen per e-mail. We informeren je 14 dagen, 7 dagen en op de dag zelf voordat je toestemming vervalt. Je hebt de mogelijkheid om de autorisatie op elk moment te verlengen. Zodra je dit doet, is je toestemming opnieuw 180 dagen geldig. (Hoe moet ik autoriseren?)

Niet elke koppeling heeft een autorisatietermijn, het verschilt per koppeling of het een PSD2 koppeling is of niet, in deze tabel zie je eenvoudig hoe lang je toestemming geldig is:

Bank

Geldig voor

ING 180 dagen
ING Inside Business 180 dagen
Rabobank privé 180 dagen
Rabobank zakelijk Onbeperkt, tot je zelf de toestemming intrekt in de bankomgeving òf je gebruiker/rekening in Bizcuit verwijderd wordt.
Rabobank premium Onbeperkt, tot de volmacht wordt ingetrokken bij de bank.
ABN Amro

180 dagen

Bunq Onbeperkt, tot je zelf de toestemming intrekt in de bankomgeving òf je gebruiker/rekening in Bizcuit verwijderd wordt.
SNS Bank 180 dagen
ASN bank 180 dagen
Regiobank 180 dagen
Triodos Bank 180 dagen
Knab 180 dagen

Optie 2: de bank heeft een storing (gehad)

Koppelingen met de bank kunnen soms verstoringen ondervinden. Dit kan betekenen dat, hoewel je toestemming nog geldig is, er geen transacties opgehaald kunnen worden door een probleem in de verbinding. In sommige gevallen moet je mogelijk opnieuw autoriseren, maar het kan ook zijn dat je even geduld moet hebben, omdat de verbinding vanzelf weer kan herstellen.

Je kunt zelf de verbinding controleren en indien nodig opnieuw tot stand brengen. Op de saldopagina in Bizcuit kun je altijd zien wanneer Bizcuit voor het laatst in staat was om transacties op te halen.

Voor de meeste koppelingen haalt Bizcuit elke 30 minuten gegevens op. Uitzonderingen hierop zijn de Rabobank premium koppeling, waarbij dit om de 15 minuten gebeurt, en de Rabobank privé koppeling, die elke 6 uur gegevens ophaalt.

Als je vermoed dat de verbinding is verbroken kun je autoriseren om te zien of de verbinding direct hersteld zal zijn. Mocht dit niet zo zijn kun je altijd de statuspagina van Bizcuit bekijken voor actuele problemen, of even contact opnemen met Bizcuit support.